ים ומלואו | מבט אמנותי, פואטי ומדעי על הטבע הימי

תערוכה חדשה

שבת, 16.03.24, 17:00

שבת, 02.11.24

אוצרת:

עדי שלח

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

תערוכת היחיד של ד"ר רמי קליין מציגה נקודת מבט לא שגרתית - אמנותית, פואטית ומדעית - על הטבע הימי.

שלושת חלקי התערוכה משקפים את משמעותו ואת חשיבותו של הצילום התת־ימי עבור ד"ר קליין. התצלומים, שחלקם נלקחו באמצעות עדשה רחבת זווית וחלקם באמצעות עדשה מקרבת, משמשים לו להרחבת ההתבוננות בסביבה הימית ובמבנים הביולוגיים המצויים בה ולגילוי השונה והמופלא בעולם הימי העשיר של שונית האלמוגים. התערוכה משקפת את התנועה המתחוללת בין מחקר ביולוגי, חוויה אסתטית וביטוי פואטי.

אמנות הטבע הימי
פרויקט אמנותי שמגיב ליופי הצבעוני והצוּרני של יצורי הים, שאף הוצג במהלך הקורונה בטיימס סקוור בניו־יורק. קליין דגם מוטיבים מגופם של יצורים ימיים מקבוצות ביולוגיות שונות ויצר מהם תבנית קליידוסקופית מרהיבת־עין, המוצגת במיצב וידאו.

נקודות אור באפלה | מבט פואטי על הטבע הימי
תצוגה המבוססת על מקבץ עבודות מתוך ספרו של קליין, "ברבות הימים", שבו משולבים תצלומי תקריב של יצורים ימיים עם שירים קצרצרים והסברים מדעיים. התופעות הביולוגיות הנצפות מקרוב ובמנותק מסביבתן הקרובה נספגות בשירים במטען רגשי של חלומות ופחדים, חוסן נפשי, התחדשות ואהבה. 

לחיות ביחד | חיי שיתוף בעולם התת־ימי
התערוכה המרכזית מזמינה את המבקרים להתוודע ליחסי הסימביוזה המתקיימים בין יצורים בשוניות האלמוגים ולשיתוף הפעולה ביניהם, המאפשר להם להפיק רווח ביולוגי ולהגביר את כשירותם ושרידותם. התערוכה מציגה אסטרטגיות חיים שיתופיות שבאמצעותם יצורים חיים יכולים לחיות ולשגשג זה לצד זה.

התערוכה גם מעוררת מחשבה על אודות משמעות המושג "חוסן" וגילויו המשתקפים בטבע הימי. היא מציעה לנו דרך מטאפורית להתבוננות בעולם שבו אנו חיים, על פסגותיו ותהומותיו, ומאפשרת לראות בה דרך להבניה של חוסן נפשי־אנושי.  

לצד התערוכה תוצג גם עבודת הוידאו "עולם המים" של הצלם התת־ימי יובל פנחס. הסרטון מציג מגוון של יצורים מרהיבים החיים בשונית ועוקב אחר התנהגותם הייחודית ויחסי הגומלין ביניהם. בסרטון תוכלו להבחין בדוגמאות של כרישים ולהקות דגים הממחישות כיצד החיים בלהקה תורמים לסיכויי ההישרדות של הדגים.

ד"ר רמי קליין ביולוג ימי, צלם תת־ימי ומרצה בכיר בפקולטה למדעי הים במכמורת, המרכז האקדמי רופין, שפרסם ספרים רבים על העולם התת־ימי. בדומה לים, המתאפיין בהיעדר גבולות טבעיים, כך גם הוא מסרב להתמסר לגבולות הבלתי נראים המפרידים בין מחקר מדעי, אמנות ושירה ומחבר ביצירתו בין העין, הראש והלב.

יובל פנחס חיפאי, איש ים, מדריך צלילה וצלם תת־ימי. למעלה משלושים שנה הוא עוסק בצלילה ומוביל צוללים באתרים עוצרי נשימה ברחבי העולם. יובל לוקח חלק פעיל בשמירה על הטבע הימי ומתעד אותו במצלמתו. כחבר בקהילת אנשי הים התיכון־ראש כרמל, הוא מתנדב במגוון פעילויות בקהילה הימית, מרצה על כרישים ופעיל בהסברה לילדים ולנוער על חשיבות השמורות הימיות.


עדי שלח
אוצרת המוזיאון הימי הלאומי

 

התערוכה מלווה בפעילויות יצירה בנושא הטבע התת־ימי >>> לחצו על הקישור כדי לדעת יותר

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה