המסע שלי עם גרטה

חמישי, 21.09.23, 18:00

שלישי, 26.03.24

אוצרת:

עדי שלח

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

משבר האקלים והרס הסביבה הימית הם נושאים חשובים בתוכנית הפעילות של המוזיאון הימי הלאומי. כאוצרת המוזיאון חיפשתי דרך לחבר את המבקרים לנושא באופן רגשי ולעורר הזדהות עם פעילותם של אקטיביסטים שבוחרים להיאבק בתופעה הרסנית זו, שהיא מעשה ידי אדם. 

מתוך הכרה בכוח של האמנות ושל סיפור טוב לזקק רגש ומשמעות, פניתי למאיירת איה גורדון נוי בבקשה ליצור סרט על ההפלגה של גרטה תונברג לוועידת האקלים בניו יורק ב־2019. גרטה שאפה להגיע לוועידה בדרך המאפשרת פליטה מינימלית של פחמן, וזאת כדי להגביר את המודעות לנזקים הסביבתיים החמורים שנגרמים עקב פליטות פחמן ממטוסים ומאוניות. לכן היא בחרה להפליג ביאכטה המונעת באמצעות אנרגיה סולארית, ללא טביעת רגל פחמנית. 

הסרט "המסע של גרטה תונברג" נוצר בשיתוף פעולה בין איה, ששפת האיור שלה מבוססת על קולאז', לבין המאיירת עינת רודמן, שחברה אליה להפיכת הקולאז'ים לסרטון מונפש באנימציית "סטופ־מושן". איה עושה שימוש משחקי ויצירתי בחומרים יום־יומיים זמינים בכל בית. ניירות שונים וחפצים שיצאו מכלל שימוש משתלבים באיוריה, המשקפים יכולת מופלאה להביע רגש באמצעות קו והבעות פנים ולהקרין חום אנושי והומור. מאפיינים אלו הפכו אותה למאיירת הראויה לספר את סיפורה של גרטה ולבטא באופן אמנותי את הרעיון של חיים מקיימים. לאיה יש חיבור אישי קרוב ועמוק לנושא, כמי שמתחילה כל בוקר בשחייה בים (חפשו את דמותה במפה הענקית "הים שלנו" בקומה 3) ומפליגה בים עם משפחתה.  

מרחב יצירה יאפשר למבקרים, גדולים כקטנים, ליצור בעצמם סרטוני "סטופ-מושן" מחומרי יום־יום. תערוכה זו קוראת לכולנו להצטרף למסע של גרטה ושל רבבות בני נוער ומבוגרים ברחבי העולם, שנוקטים פעולות שונות כדי לשנות את פני העתיד על הכוכב הכחול.

איך אני עצמי מצטרפת למסע של גרטה? כאוצרת במוזיאון אני מייחסת חשיבות ליצירת תערוכות וליוזמה של אירועים העוסקים בנושא. אני גם נוהגת לחדש ולמחזר אביזרים ופריטים מתערוכות קודמות עבור תערוכות חדשות. גם כאדם פרטי אני מודעת באופן גובר לחשיבות השמירה על הסביבה ועל האיזון האקלימי, כחלק ממגמה של מודעות גוברת בציבור למערכת האקולוגית הגלובלית השברירית שבתוכה אנו חיים. 

כיצד אתם מצטרפים למסע?

 

עדי שלח

אוצרת המוזיאון הימי הלאומי

*מרחב היצירה פעיל בשבתות, חופשות וחגים

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה