תל הדגים

הקומה ה-3 מסע בזמן

אירוע קבוע

לעמוד התערוכה של הקומה ה-3 לחצ.י כאן

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

תל הדגים
"תל שקמונה" על חוף הים של חיפה הוא קפסולת זמן מיוחדת במינה. התערוכה המוקדשת לתל, חושפת את הקהל לייחודו של האתר ולממצאי המחקר העדכניים לגביו. הממצאים מהתל פותחים חלון הצצה אל העבר הקדום של חיפה, שהייתה כבר בימי קדם מרכז של תעשייה ומסחר ימי.

ייחודו של התל ניכר בכך שהתקיים בו רצף התיישבות ארוך במיוחד מתקופת הברונזה המאוחרת (המאה ה־14 לפנה"ס) ועד שלהי התקופה הביזנטית (סוף המאה ה־6  לספירה).

נמצאו בו כמויות גדולות מאוד של כלי ייבוא, המעידות על קשרי מסחר ענפים. כמו כן, התגלו בו עדויות עשירות לתעשיית צבע הארגמן.

 
עדויות לתעשיית צבע הארגמן, תערוכת תל הדגים, קרדיט: ג'ני כצנר

צוות המוזיאון שיתף פעולה עם חוקרי המכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה כדי להביא לקהל תובנות חדשות בהקשרים הנוגעים לכרונולוגיה, לכלכלה, לאפיונים האתניים של תושבי המקום, ועוד. התובנה המרכזית היא שאין לזהות את התל עם שקמונה היהודית, הנזכרת בכתביו של יוספוס פלביוס ובמקורות אחרים.

מסיבה זו נבחר לתערוכה השם "תל הדגים" ("תל א־סמכ", כפי שכּוּנה האתר על ידי תושבי האזור הערבים בעת המודרנית) עם הכרזתן של שמורת ים שקמונה והשמורה הימית ראש כרמל למרגלות התל, שם זה מקבל משמעות נוספת ועכשווית. הוא מבטא את השאיפה לאפשר לאזור לחזור ולשגשג כמושבת דגים וכמרחב של טבע ימי בר קיימא. במסגרת התערוכה חודש פסיפס שעבר שימור ושחזור לעיני המבקרים במוזיאון במהלך החודשים האחרונים.

 

לעמוד התערוכה של הקומה ה-3 לחצ.י כאן

למעבר לאתר התערוכות של המוזיאון הימי הלאומי לחצ.י כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה