אנחנו על המפה! קרטוגרפיה - אמנות יצירת המפות

הקומה ה-3 - זמן בכמוסה

אירוע קבוע

לעמוד התערוכה של הקומה ה-3 לחצ.י כאן

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

כמוסת זמן קרטוגרפיה. צילום: ג'ני כצנר

כמוסת זמן זו כוללת מוצגים נדירים ומרהיבים מאוסף הקרטוגרפיה של המוזיאון, ובהם: מפות שנוצרו באירופה במאות ה־18-15 בעקבות התגליות הגדולות והבנת מבנה העולם, גלובוסים עתיקים, מפה נדירה לניווט חופי באמצעות קווי מצפן, מפות של ארץ ישראל, ועוד.

הקרטוגרפיה, תורת המפות והמיפוי, היא מקצוע עתיק יומין, שקדם אולי אפילו להמצאת הכתב. כבר בעת העתיקה נוצרו מפות של ערים וארצות במקומות שונים ברחבי העולם כמו סין, מסופוטמיה ויוון.

המפות מייצגות סביבה באופן גרפי - לא רק סביבה טופוגרפית אלא גם סביבה תרבותית. הן משקפות תפיסת עולם והבנה של המציאות וספוגות בתוכן מרחבי ואנושי. המפות בעולם העתיק לא נועדו רק לתכלית מעשית של אמצעי ניווט בדרכים אלא לשם העברת מידע או המחשת השקפות ורעיונות באופן חזותי - יצירה של "תמונת עולם" (בלטינית: Imago Mundi).

יצירת מפות היא פרי של שיתוף פעולה בין הגיאוגרף, איש המדע שמספק את כל הנתונים הדרושים, ובין האמן המשרטט או המעתיק את המפה. האמן מעניק למפה צביון אמנותי ונותן לה צורה חזותית בתוך השטח הנתון על פי קנה מידה, בעודו משלב בה מערך של סימנים, סמלים ומידע כתוב. 

המפות העתיקות היו מדויקות פחות מאלו המודרניות, אך יפות יותר ומלאות חיים. הן תעודות תרבותיות שמשקפות תפיסות, אמונות, התפתחות מדעית וערכים אסתטיים. המפות מספרות סיפור שמבוסס על בחירה של פרטים באופן המשקף את נקודת המבט של יוצריהן.

 

לעמוד התערוכה של הקומה ה-3 לחצ.י כאן

למעבר לאתר התערוכות של המוזיאון הימי הלאומי לחצ.י כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה