"מבט אחר על האוסף"

בחירת הרשם

חמישי, 02.07.20, 16:00

שבת, 07.05.22

אוצר:

רן הלל

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

כרשם של קבוצת מוזיאונים מגוונת, נפלה בחיקי הזכות להיחשף למגוון רחב של פריטים: ציורים, הדפסים, פסלים, טקסטיל, יודאיקה, דגמי אוניות, תכשיטים ועוד רבים אחרים. אוספי מוזיאוני חיפה כוללים עשרות אלפי פריטים שכל אחד מהם נושא עמו סיפור ייחודי.

התחקות אחר קורותיה של יצירה היא תהליך מרתק. מעניין לבחון את האופן שבו היא נכללה באוסף (רוב היצירות נתרמו, אך חלקן נרכשו), לגלות מי היה התורם, כיצד היצירה הגיעה לבעלותו ובאילו נסיבות תרם אותה, ועוד. יש יצירות שהמידע לגביהן אבד ולא ידוע
לנו דבר על התורם למעט שמו. פרטי המידע ההיסטורי מעניקים לנו הבנה שלמה של היצירה ושל האוסף בכללותו.

אוסף המוזיאון הימי הלאומי הוקם לפני כמעט שבעים שנה. בתערוכה זו איתרתי יצירות שלא הוצגו לקהל הרחב זה זמן רב או שלא הוצגו מעולם. אין בעובדה זו כדי להעיד על מידת חשיבותן, שכן קיימים שיקולים שונים לבחירה להציגן. ברוב המקרים היצירות לא הוצגו כיוון שלא התאימו בנקל לנושאי התערוכות במוזיאון. יש לזכור שבכל רגע נתון מוצגים רק כמה מאות פריטים מתוך אוסף של אלפי פריטים. 

כאשר עברתי על פרטי האוסף, יכולתי בקלות לבחור פריטים אחרים ולהציג תערוכה שונה לחלוטין מזו המוצגת כאן. בסופו של דבר נראה שבכל המוצגים שנבחרו יש עניין רב וכי יחד הם מעניקים מבט המייצג את מגוון הפריטים באוסף המוזיאון הימי. אוסף זה מדגיש לא רק את העיסוק במסע ובטכנולוגיות שנעשה בהן שימוש )אוניות, מכשירי ניווט וכד'(, אלא גם את מטרותיהם של המסעות השונים. חקר, מסחר, סקרנות, תיירות, קרב - כל המטרות האלו משתלבות בתערוכה כחלק מהמבט הכולל על האוסף. 

אני גאה באפשרות להציג עבודות אלו, ובתוך כך להדגיש את המשימה של שימור האוצרות של אוספי המוזיאון. כולי תקווה שהדורות הבאים יבחנו אותן מחדש וכי הן יעוררו בהם עניין ורצון להמשיך ולגלות.

 


רן הלל

לעמוד התערוכה של הקומה ה-3 לחצו כאן

למעבר למגזין הדיגיטלי של המוזיאון הימי הלאומי >>> לחצו כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה