הצילו! SOS

אירוע קבוע

אוצרת:

עדי שלח

למעבר לעמוד התערוכה באתר התערוכות של המוזיאון הימי הלאומי לחצ.י כאן

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

התערוכה 'הצילו! SOS' מבקשת לעורר מחשבה בנוגע ליחסים המשתנים בינינו לבין הים - לאחר שהאדם, שתמיד חש פגיע מול כוחות הים המסוכנים, הפך בתקופתנו את הים לפגיע ביותר וגרם להרס אקולוגי של הסביבה הימית.

סקרנותם ותעוזתם של בני האדם הביאו אותם לאורך ההיסטוריה למפגש פנים־אל־פנים עם העוצמה האדירה של הים. הפלגות לצורכי מסחר, מלחמה, דיג, עלייה לרגל, הגירה ועוד הציבו את יורדי הים בפני סכנת חיים ועוררו בהם תחושה של חוסר־אונים ואיום קיומי.

הצורך להבטיח את הצלחת המסעות הימיים, שבהם הושקעו משאבים כלכליים רבים, הביא לפריצות דרך מדעיות וטכנולוגיות, ששיפרו את סיכויי ההישרדות בלב ים. ספינות חזקות ועמידות יותר ומכשירי ניווט משוכללים יותר הקנו לספנים מידה של ביטחון. אך עבור האדם המצוי כמו בקליפת אגוז בלב ים, תלוי בחסדי הרוחות, לא היה בכך די. יורדי הים נזקקו גם לאמצעים רוחניים שיחזקו את אמונתם ואת ביטחונם העצמי. הם בראו לעצמם ישויות ואלים מגינים השולטים בכוחות הים, ואליהם הפנו את תפילותיהם ולהם הקריבו מנחות בתקווה לשוב בבטחה בסופו של מסע מפרך ומלא סכנות.

תערוכה זו, המבוססת ברובה על מוצגים מאוסף המוזיאון הימי הלאומי, מאורגנת לפי שלושה נושאים מרכזיים. בחלק הראשון היא מבקשת להמחיש את תחושת הפגיעוּת של האדם בלב ים באמצעות מוצגים המלמדים על מגוון של אמצעים טכניים ורוחניים שפיתח; החלק השני מציג דמויות מייצגות של אלים ואלות, גיבורים ויצירי דמיון ימיים בולטים במשך הדורות, מהעת העתיקה ועד העידן המודרני; ולבסוף, התערוכה מתייחסת להיפוך ביחסי הכוחות המתרחש בימינו, כאשר הים חשוף למפגעים סביבתיים קיצוניים שחולל האדם ונזקק לגיבורי־על ולגיבורות־על ולדמויות מופת משל עצמו.

מלאכת הפיתוח של התכנים הסביבתיים ושל עמדות הפעילות בתערוכה נעשתה בשיתוף עם "קהילה ימית ראש כרמל" של החברה להגנת הטבע ו"אנשי הים התיכון" - רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל.

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה