הפסיפס מלוד

רביעי, 12.04.17, 12:00

שלישי, 25.08.20

אוצר:

ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ

נגיש

לפרטים נוספים:

04-8536622

שתפו

תערוכה במוזיאון הימי הלאומי מעניקה הזדמנות נפלאה לראות ולחוות את אחת התגליות הארכיאולוגיות המרגשות שנחשפו בעולם בשנים האחרונות

חשיפה ראשונית של פסיפס נדיר שנמצא בלוד ועוסק בעולמו הקסום של הים, לצד קטעים יחידאיים של סינופיה צבעונית, טביעות הרגליים היחידות שנתגלו אי פעם של אמני פסיפס, קטעים מציורי הקיר שפארו את קירות הווילה הרומית ודגם מוקטן של אחת מספינות הסוחר המתוארות בפסיפס, אשר נבנה במיוחד לצורך התערוכה 

בשנת 1996 נעשו בדיקות ארכיאולוגיות ברחוב הרצל בלוד, שבעקבותיהן נערכה חפירת הצלה מטעם רשות העתיקות, בראשותה של גב' מרים אבישר. במהלך החפירה נחשפה אחת מרצפות הפסיפס הגדולות והמרהיבות שנחשפו אי פעם בארץ. שטחה כ-160 מ"ר והיא מחולקת למספר פנלים המתארים יונקים, ציפורים, דגים, מפלצות ים, ספינות סוחר וכן היא מעוטרת בדגמים הנדסיים וצמחיים. הרצפה נתגלתה בוילה רומית מפוארת שתוארכה לשלהי המאה ה-3 או לראשית ה-4 לסה"נ (התקופה הרומית המאוחרת).

במהלך החפירות בשנת 1996 היה האתר פתוח לקהל במשך יומיים בלבד ובזמן זה פקדו אותו כ-20,000 מבקרים. בשל חוסר המימון הנדרש להוצאת הרצפה ולשימורה, כוסה הפסיפס בעפר לשם שמירתו והגנתו. בשנת 2009, בעקבות תרומתם הנדיבה של קרן לאון לוי ושלבי ווייט, התאפשרה חשיפתו המחודשת של הפסיפס, הוצאתו מהאתר, שימורו והכנתו לקראת תצוגה. במהלך החפירות המחודשות ב-2009 נפתח שוב האתר לקהל, למשך יום אחד בלבד, ואז ביקרו בו כ-12,000 מבקרים.

בשנת 2010 יצא הפסיפס כתערוכה ניידת ברחבי העולם, ובין היתר הוצג במטרופוליטן, בהרמיטאז', בפילד מוזיאום, בלובר ובאלטס מוזיאום. למעלה ממיליון מבקרים צפו בפסיפס במהלך הצגתו.

המוזיאון הימי הלאומי בחיפה הוא הראשון בארץ אשר יציג קטע כלשהו של הפסיפס. קטע זה מציג סצינה ימית המתארת שתי ספינות סוחר טיפוסיות לתקופה ואת עושר החיים בים.

המבקרים בתערוכה מוזמנים לראות:

קטעים יחידאיים של סינופיה צבעונית

בטרם נוצרה הרצפה מאבנים צבעוניות(tesselatum)  התוו אמני הפסיפס מלוד את הדגמים העיטוריים  הרצויים בצבע (sinopia) על גבי השכבה השלישית (nucleus) אשר שימשה בסיס לעבודתם. בין היתר נעשה שימוש בצבעים אדום, צהוב, ירוק ושחור. זוהי העדות היחידה, עד כה, לשימוש בהתוויה צבעונית כהכנה ליצירת פסיפס.

טביעות הרגליים היחידות שנתגלו אי פעם, של אמני פסיפס

עקבות רבות של כפות רגליים וסנדלים, במידות 44-34, של בוני הפסיפס, נמצאו טבועות בשכבה הרביעית (rudus) של הפסיפס. תופעה זו יחידאית, עד כה.

קטעים מציורי הקיר שפארו את קירות הווילה הרומית, אשר יוצגו לראשונה

שרידים רבים של פרסקאות (ציורי קיר), אשר עיטרו את קירות הווילה בלוד נתגלו במהלך חשיפת הרצפה. בפרסקאות נעשה שימוש בצבעים שחור, ירוק, אדום, לבן, צהוב, וורוד.

דגם של אחת מספינות הסוחר המתוארות בפסיפס, אשר נבנה במיוחד לצורך התערוכה, יוצג לראשונה.

זוהי הזדמנות נפלאה לראות ולחוות את אחת התגליות הארכיאולוגיות המרגשות שנחשפו בעולם בשנים האחרונת.         

 

למידע על הדרכות בתערוכה לחץ כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה