דגמי אניות- דגמים מספרים

אוצר: אבשלום זמר

שבת, 01.08.15

שבת, 12.12.15

:

אבשלום זמר

נגיש

לפרטים נוספים:

04-6030800

שתפו

בניית דגמי אניות היא אמנות בין-לאומית שראשיתה בעבר הרחוק והיא מתמידה ומתקיימת בידיהם של אוהבי האניות והים.

יצירת דגם מדויק של אנייה על כל חלקיה אינה מלאכה פשוטה כלל. דרושים לכך סבלנות רבה, מיומנות וידע טכני, וכן היכרות מסוימת עם ההיסטוריה הימית.
ציור או רישום של אניות, או של סצנות ימיות, יהיו מדויקים ככל שיהיו, אינם דומים לדגם. יש שהם שטוחים ואינם מראים את חלק האנייה הנמצא מתחת לפני המים, וכן אין הם מפורטים כמו הדגם. דגם של אנייה הוא עשיר יותר ומלא חיים. מאחר שהוא תלת-ממדי אפשר לבחון אותו מזוויות שונות ולראות בו פרטים רבים שלא ניתן לראותם בציור. דגמי האניות מפיחים רוח חיים בסיפורי המסעות והקרבות הימיים. לא ניתן להבין במלואם את המסעות הימיים בעידן התגליות הגדולות – כמו מסעותיו של קולומבוס שגילו את אמריקה לאירופים – או קרבות ימיים מפורסמים, בלי להכיר היטב את האניות שלקחו בהם חלק, כיצד הן נראו ובאילו כלי נשק הן היו מצוידות.

המניעים לבניית דגמים לאורך ההיסטוריה הם מגוונים ומשקפים אופנות ומגוון של מגמות תרבותיות. דגמי אניות וסירות נעשו במשך מאות בשנים בידי יורדי-ים שרצו להבטיח הפלגה בטוחה לצוות האנייה. על-פי הממצא ממחצית האלף הרביעי לפני סה"נ ועד למאה ה-16 לסה"נ הייתה לדגמים זיקה דתית כלשהי. מאמצע המאה ה-14, בייחוד בארצות השוכנות לחוף הים, נהגו לתלות דגמי אניות וסירות בכנסיות כמנחות הקדשה.
דגמים נעשו גם בידי המלחים בעִתות הפנאי בהפלגות הארוכות. כדי להקל על החד-גוניות פיתחו הימאים מיומנויות שונות, ואחד העיסוקים המקובלים ביותר היה ייצור כלי שיט בקנה מידה קטן. דגמים קטני ממדים שימשו בכל חלקי העולם כמזכרות וכצעצועים לילדים.

דגמים נעשו גם למטרות מעשיות – כאמצעי המחשה במספנות כחלק מתהליך בניית האנייה. במשך תקופה ארוכה נהגו בוני אניות וסירות לבנות דגמים כחלק מפיתוח כלי השיט כדי להראות שרעיונותיהם ניתנים לביצוע. דגמי הניסוי גם אפשרו למתכנניהם לשפר את מבנה כלי השיט ואף להדריך בעזרתם את בוני האניות. דגמים רבים מהסוג הזה נשמרו באוספים פרטיים וציבוריים.

סוג אחר של דגמי אניות הם אלה שנעשו בעולם המסחרי למטרות יוקרה. רבים מהם הם העתקים מדויקים של אניות וסירות שכבר הושקו ונועדו בעיקר לחלונות תצוגה ולחדרי ההנהלה של חברות הספנות והמספנות כדי להראות את הרמה הגבוהה של מוצרי החברה או המספנה. כיום המספנות הבונות את הציים בעולם מוסרות למזמיני האניות שלושה דגמים טכניים מדויקים של כל טיפוס אנייה.
יחד עם הדחף המניע בני אדם לבנות דגמי אניות, קיים גם הרצון לאסוף את הדגמים. בונה הדגמים החובב המקדיש את זמנו להקמתם לתחייה של דגמי העבר בחר באחד העיסוקים המרתקים ביותר. דגמי החובבים אינם אחידים – יש הבנויים במדויק, ואחרים יש בהם הקפדה בחלק מן הפרטים והתעלמות מן האחרים. למשל, ימאי שהכיר היטב את מערכת החיבל באנייה בנה את החלק הזה של הדגם בצורה מדויקת יותר משבנה את שאר הפרטים. יש המתמחים בבניית דגמי אניות בבקבוקים.

דגמים רבים שנבנו בשלהי המאה ה-19 ומתארים אניות מתקופות קדומות יותר אינם מדויקים מאחר שהם מבוססים על מידע חלקי. היום בניית הדגמים מסתמכת על ידע שהצטבר ועל מחקרים רבים שנעשו ולפיכך הם מדויקים יותר. הספרות המודרנית בנושא זה רחבה ומגוונת ויש בה שחזורים וגם תכניות בקנה מידה, המאפשרות למי שחפץ בכך לבנות את דגמי כלי השיט.
יש בשוק גם ערכות מוכנות המיועדות לקהל הרחב ובהן חלקים לבנייה בליווי תכניות והוראות, בדרגות שונות של קושי. יש בוני דגמים המשתמשים באופן חלקי בערכות המוכנות ואילו מרבית דגם האנייה הוא פרי עמלם.

באמצע המאה ה-20 גבר העניין בדגמי האניות, ובייחוד באניות מפרש. הסיבה היא ההילה הרומנטית סביב אניות המפרש, המתקשרות בתודעה למאורעות היסטוריים גדולים ולקרבות ים מפורסמים. יחד עמם יש הבונים דגמים של אניות המעניינות אותם מבחינת הנושא או התקופה.
במזרח הרחוק ובמקומות נוספים, דוגמת האי מאוריציוס, התפתחה תעשייה של דגמי אניות בשיטת הסרט הנע ובמחירי היצף, בייחוד של אניות מפרש בגדלים שונים – מה שמאפשר לרבים לקנות דגמי אניות למטרת נוי.

בעשורים האחרונים יש פריחה ברחבי העולם בבניית דגמי אניות והוקמו מועדונים של בוני דגמים לסוגיהם. כל מועדון שואף לארגן תערוכות דגמים, תחרויות ופרסים לדגמים מצטיינים. התפתחות אמצעי התקשורת, ובייחוד האינטרנט, תורמת לקשרים בין בוני דגמים ברחבי העולם המחליפים מידע באמצעות מאמרים, תכניות, צילומים וכו'. העלייה ממדינות חבר העמים ומתפוצות אחרות העלתה גם בישראל את מספר העוסקים בבניית דגמי אניות – רובם חובבים ומיעוטם בוני דגמים שזה מקצועם.

בתערוכה יוצגו דגמי אניות רבים ומגוונים. אניות המפרש היו בשימוש הן כאניות מלחמה והן כאניות סוחר עד המחצית השנייה של המאה ה-19 – עת תם עידן המפרשים באניות המלחמה ובאניות הנוסעים והחלה תקופה חדשה של מנועי הקיטור והדיזל. יופיין של אניות המפרש וריבוי הפרטים בהן אִתגרו את בוני הדגמים. לצד דגמים של אניות מפרש מוצגים גם דגמי אניות המאה ה-20, המשקפים בד בבד מאורעות היסטוריים והתפתחויות טכנולוגיות.

 

לפרטים על הדרכות בתערוכה, לחץ כאן

למידע נוסף אנא השאירו פרטים וצוות המוזיאון ייצור עמכם קשר, תודה